:beginner:نتیجه و اثر نافهمی و عدم تفقّه در دین :
شقاوت ابدی :fire::fire:

خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید :

:book: وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ

:books: سوره اعراف : 179


:closed_book: ترجمه : به یقین، گروه بسیارى از جن و انس را براى دوزخ آفریدیم آنها دلها [عقلها] یى دارند که با آن (تفقّه و فهم نمى کنند، و) نمى فهمند و چشمانى که با آن نمى ‏بینند و گوشهایى که با آن نمى ‏شنوند آنها همچون چهارپایانند بلکه گمراهتر! اینان همان غافلانند (چرا که با داشتن همه ‏گونه امکانات هدایت، باز هم گمراهند)

:beginner: نتیجه ی عدم تفقّه در دین : گمراهی و ضلالت :new_moon_with_face::new_moon_with_face:

امام صادق علیه السلام به یکی از اصحابشان به نام بشیر دهّان فرمودند :

لَا خَیْرَ فِیمَنْ لَا یَتَفَقَّهُ مِنْ أَصْحَابِنَا یَا بَشِیرُ إِنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ إِذَا لَمْ یَسْتَغْنِ بِفِقْهِهِ احْتَاجَ إِلَیْهِمْ فَإِذَا احْتَاجَ إِلَیْهِمْ أَدْخَلُوهُ فِی بَابِ ضَلَالَتِهِمْ وَ هُوَ لَا یَعْلَمُ

:books: کافی ج 1 ص 33


:green_book: ترجمه : ای بشیر! هیچ خیری در آن دسته از یاران و اصحاب من که تفقّه در دین نمی کنند و فهم عمیق و بصیرت در دین نداند، نیست.
اگر شخصی دین خود را از منبع صحیح ( قرآن و عترت ) نیاموزد و دین فهم نشود، به دیگران ( غیر اهل بیت علیهم السلام ) محتاج می شود و آنها هم او را گمراه می کنند و از راه هدایت منحرفشان می سازند بدون اینکه خود او بفهمد.


:diamond_shape_with_a_dot_inside: تفقّه در دین به چه معناست :question::question:


فقه به معنای فهم عمیق است وتفقّه هم از باب تفعّل است که معمولاً باب در باب تفعّل معنای تکلّف وجود دارد، یعنی انسان خود را به زحمت و مشقّت بیندازد تا فهم عمیقی نسبت به دین پیدا کند که اگر نفقّه در دین حاصل شود، از بسیاری از خطاها و اشتباهات، مصّون می شویم و راه دینداری را اشتباه نمی گیریم.


قلب در قاموس وحى ( آیات و روایات) در معانی گوناگونی استعمال شده است .


یکی از معانی قلب در استعمالات وحی همان عقل است که به وسیله ى آن تعقل صورت می گیرد، چنانچه خداوند متعال در سوره حج آیه 46 می فرماید :

فَتَکُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِه . قلب هایی دارند که به آن تعقل می کنند .

در این آیه ى شریفه هم که ذکر شد ( سوره اعراف : 179 ) قلب به معنای عقل می باشد، چنانچه در تفسیر قمی از امام باقر علیه السلام روایت شده است :

عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع فِی قَوْلِه(ِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها) یَقُولُ طَبَعَ اللَّهُ عَلَیْهَا فَلَا تَعْقِل‏
یعنی قلب هایی دارند که با آن تعقل نمی کنند و عاقلانه عمل نمی کنند .

:books:تفسیر قمی ج 1 ص 249




 

مطالعه آنلاین کتاب "وسواس : راه کارهای پیشگیری و درمان"

دکتر هَزار: پرسش و پاسخ تربیتی (ازدواج، همسر، فرزند)

سخن چینی، نَمّامی، سَعایَت در احادیث

دین ,تفقّه ,فهم ,وَ ,قلب ,لَهُمْ ,در دین ,که با ,تفقّه در ,با آن ,دارند که

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

کانال آموزش ایلوستریتور غزال بی قرار ذهن فینگرفود زیبا و لذیذ در تهران چرت و پرت های یک برنامه نویس باشگاه هواداران انیمیشن کلینیک تخصصی دیابت التیام (نکا) بازاریابی بر اساس مفاهیم رفتار مصرف کننده تنها تضمین توسعه و بقاء سازنده ویژه برنامه های مذهبی اندروید آن سوے پرچین ها...دنیاے من است مهاجرت